Prawa osób
Każdej osobie, których dane są przetwarzane przysługuje szereg praw:
- Informacji (tzw. obowiązek informacyjny);
- prawo dostępu do danych (art. 15 RODO),
- prawo do sprostowania danych (art. 16 RODO),
- prawo do bycia zapomnianym, tj. do usunięcia danych (art. 17 RODO),
- prawo do ograniczenia przetwarzania (art. 18 RODO),
- prawo do przenoszenia danych (art. 20 RODO),
- prawo do sprzeciwu (art. 21 RODO),
- prawo do tego, by nie podlegać decyzji, która opiera się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu
- wycofania zgody na przetwarzanie danych (byciu zapomnianym)
Obowiązek informacyjny to jeden z najważniejszych ale też i często zaniedbywanych praw osób. Dlatego też jest według nas jest podstawowym fundamentem, który zostanie oddzielnie opisany.
Jak wynika z przepisów każda osoba, której dane są przetwarzane może złożyć do administratora wniosek o realizację praw określonych. W praktyce takie wnioski pochodzą głównie od klientów, kontrahentów i pracowników. Odpowiedź powinna być udzielona w sposób zwięzły i zrozumiałej (zgodnie z zasadą rzetelności), bez zbędnej zwłoki lecz nie dłużej niż miesiąc. Występują 3 formy komunikacji:
- pisemna – w formie pisemnej przesłanej pocztą, kurierem lub osobiście (warto zadbać o potwierdzenie odbioru)
- elektroniczna – wysłanie informacji za pośrednictwem poczty elektronicznej lub formularza na stronie
- ustna – osobiście lub w rozmowie telefonicznej. W tym przypadku administrator powinien potwierdzić tożsamość.